Vláda preniesla zodpovednosť za celú verejnú dopravu na VÚC

12.05.2005 Celý región

11. 5. 2005 – Vláda včera schválila koncepciu autobusovej a železničnej dopravy. Na vyššie územné celky by tak po autobusovej mala prejsť aj zodpovedno...
11. 5. 2005 – Vláda včera schválila koncepciu autobusovej a železničnej dopravy. Na vyššie územné celky by tak po autobusovej mala prejsť aj zodpovednosť za železničnú dopravu. Priatelia Zeme-CEPA návrh pripomienkovali na konci marca. Upozornili, že koncepcia nerieši dôsledky „ šokovej terapie“ , ktorou sa štát zbavuje zodpovednosti za zabezpečenie a financovanie regionálnej dopravy.

Organizácia so znepokojením zaznamenáva výroky ministra dopravy, že prechod zodpovednosti za dopravu na samosprávy zvýši konkurenciu medzi železnicou a autobusovými dopravcami. V otázke verejných služieb je možné hovoriť len o regulovanej súťaži. Železničná a autobusová doprava by mala byť harmonizovaná a integrovaná do jednotného systému kvôli zabezpečeniu verejného záujmu. „ Regionálne železnice budú môcť konkurovať autobusom, len ak budú mať rovnaké podmienky vstupu do dopravnej infraštruktúry. Výroky ministra Prokopoviča, že súčasné rozdiely v cenách sa po zavedení elektronického mýta vyrovnajú, platia len pre diaľkové spoje. Na cenu regionálnej dopravy elektronické mýto nemá vplyv, pretože prímestské autobusy po diaľniciach nejazdia, “ hovorí Peter Mihók z Priateľov Zeme-CEPA. Ak by však vláda schválila jeden z navrhovaných scenárov prístupu k železničnej doprave, ktorý uvažoval o nulovom poplatku za použitie regionálnej železničnej dopravnej cesty, nemusela by železnica nevyhnutne prehrať súboj o priazeň samospráv z finančných dôvodov.

Zodpovednosť za autobusovú dopravu prešla na VÚC na začiatku roka 2005. Kraje zatiaľ ponechali rozsah a ceny regionálnych autobusových liniek na úrovni predošlého roka. Priatelia Zeme-CEPA sa však obávajú, že vzhľadom na ich finančné zabezpečenie nedokážu VÚC tieto ceny v strednodobom horizonte garantovať. „ Napríklad v prípade výrazného rastu cien pohonných hmôt, môžu vyššie územné celky bez verejnej diskusie výrazne znížiť rozsah spojov a zvýšiť ceny lístkov. Nekoncepčnosť postupu VÚC sa už ukázala pri stanovovaní sociálnych zliav pre dôchodcov nad 70 rokov, “ dodáva Peter Mihók.

Mimovládne organizácie ministerstvo upozornili, že by ešte pred úplným prenesením všetkých kompetencií v regionálnej doprave zo štátu na VÚC mal byť prijatý zákon o dopravnej obslužnosti regiónov. Ten by stanovil minimálne štandardy rozsahu a kvality verejnej osobnej dopravy a určiť metodológiu na stanovovanie cien lístkov

Priatelia Zeme upozorňujú, že štát prenáša kompetencie na nepripravené samosprávy. Okrem vytvorenia patričnej legislatívy by mal VÚC a obciam zabezpečiť aj dlhodobý program technickej asistencie, vrátane partnerských programov s regiónmi v štátoch, kde takáto zmena úspešne prebehla.
Barbora Černusáková
 

Vyberte región